måndag 5 januari 2009

Två versioner

Nu har jag suttit och klippt och klistrat i Excelark så att jag blivit helt snurrig i pallet. Jag klockade och kom fram till att det tog runt 14 timmar totalt.

När jag börjar gå igenom allt upptäckte jag det hemska; mellan åren 1805 och 1900 så har jag fått två versioner av kyrkoböckerna för födda. Dels från Åsa Jansson, dels från Gräsö Hembygdsförening.

Jag valde Åsas avskrifter eftersom hon kompletterat med en hel del av föräldrarnas födelsedatum. Det skulle göra det enklare att para ihop barn med föräldrar i ett senare skede tänkte jag. För hur mycket kunde det skilja, det är ju samma handlingar som är avskrivna liksom.

Men tyvärr visade det sig att en hel del skilde. Närmare 1000 personer. Hur kommer det sig då? GHF har lagt till alla personer som flyttat till Gräsö, men som alltså inte är födda här. Personer som flyttat till ön, som bosatt sig här men alltså är födda på någon annan plats.

Dessa personer behöver jag ju också ha med; syftet med arbetet just nu är ju en lista på alla som bott på ön, inte bara de som är födda.

Dessutom så skiljer det sig en del rörande vissa namn, ibland står det Cajsa i en version när det står Carin i en annan. Samma person, men olika namn. Sånt var ju inte så noga förr i tiden, som alla släktforskare vet.

Ytterligare så skiljer sig en del datum. Säkert felläsningar från något håll, men vilket datum är rätt? Båda datumen är ju viktiga i arbetet framöver.

Så nu sitter jag här med en version där jag lagt ner en ENORM mängd tid på, för att upptäcka att den inte är komplett. Jag måste göra exakt samma arbete en gång till, men då med Hembygdsföreningens avskrifter.

Det här projektet lär ta betydligt mer tid i anspråk än vad jag hade tänkt.
Ge mig lite uppmuntran!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar