onsdag 28 januari 2009

Nu händer det saker

Jag har inte skrivit något på ett tag. Det betyder dock inte att arbetet skulle stått stilla. Snarare tvärt om.

Läget just nu;
Jag har jämfört födelsehandlingarna från både GHF och Åsa Jansson och fått fram en lång lista där dessa två är kombinerade. Både när det gäller alternativa datum och namn. Alla dessa namn har blivit grunden till ett personarkiv med runt 7000 personer.

Jag har också konverterat in alla dödsböcker jag har till mitt förfogande. Från slutet av 1600-talet fram till 1920. Det saknas dock några år i mitten av 1800-talet. Därefter har jag skrivit av alla döda från 1947 till 2006, vilket gör listan av personer ännu längre.

Sen har jag byggt ett litet program som hjälper till att koppla ihop dödsbok-notiserna med rätt person. Detta fungerar dock inte automatiskt, och ska inte heller göra det. Gör man det automatiskt kan man ge sig sjutton på att det kommer att bli fel. Och har man lagt så här mycket tid hittills vill man ju inte smutsa ner datan med felaktiga uppgifter.
Nej, istället krävs att man sitter och klickar igenom namn för namn för namn för namn och parar ihop rätt, lägger till eventuell extra information osv.

Jag började från uppifrån, dvs från 2006 och betar mig nedåt. Jag började igår och ligger på 1982 just nu. Varje år tar väl en 10 minuter att gå igenom så om någon vecka kanske jag är klar.

En annan kul grej är att UNT ska skriva om Gräsöarkivet. Borde komma vilken dag som helst. Spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar